J. Rinta-Jouppi Oy
Liiketoimintatilanne
Rinta-Joupin Ala-Tikkurilan pisteessä oli aloitettu alkuvuodesta 2019 organisaatiomuutos jälkimarkkinatoimintojen puolella, jossa huoltoneuvojien työnkuvaa laajennettiin ja heidän vastuutaan lisättiin. Promira tuli yhdessä Autoalan Keskusliiton kanssa mukaan jälkimarkkinatoimintojen kehitykseen toukokuussa 2019, jolloin aloitettiin yhteinen kehityshanke.
Asiakas
J. Rinta-Jouppi Oy
Mitä teimme
Konsultointi, valmennukset ja tutkimukset
Johtamisen navigaattori toteutusmallina
Hankkeen keskeisinä asioina oli mitata ja kehittää johtamisen navigaattorin kautta J. Rinta-Jouppi Ala-Tikkurilan jälkimarkkinoinnin: HENKILÖSTÖTYYTYVÄISYYTTÄ –ASIAKASTYYTYVÄISYYTTÄ -KANNATTAVUUTTA.
Henkilöstötyytyväisyysmittaus toteutettiin säännöllisesti työilmapiirin pulssikyselyllä. Lisäksi jälkimarkkinointipuolen vastuuhenkilöille toteutettiin henkilökohtainen toimintatapa-analyysi erityisesti kommunikoinnin ja tiimityön kehittämisen näkökulmasta. Myös avainhenkilöiden keskinäisiä rooleja/vastuita käytiin läpi ja luotiin selkeämpi malli uuteen tilanteeseen.
Toimipisteen oman asiakastyytyväisyysmittauksen lisäksi kehityshankkeen aikana toteutettiin Promiran toimesta kaksi mystery shop -tutkimusta, jossa selvitettiin asiakaskokemusta niin Ala-Tikkurilan toimipisteen kuin myös saman markkina-alueen kilpailijoiden osalta. Hankkeen aikana kehitettiin mallia asiakastyytyväisyysmittauksen laajentamiselle ja kehittämiselle.
Toiminnan kannattavuus oli kolmas osa navigaattoria ja tämän tiimoilta jälkimarkkinoinnin johdolle ja henkilökunnalle järjestettiin kehitys- ja valmennustilaisuuksia. Keskeisinä mittareina olivat tehokkuus, tuottavuus ja käyttöaste. Näiden osalta tehtiin yhteisiä toimintamalleja prosessien kehittämiseksi ja yhteisiä päätöksiä niiden jalkauttamiseksi arjen tekemiseen.
Mitattava vaikuttavuus
Lokakuussa 2019 toimipisteessä tehtiin kaikkien aikojen paras työmyynti ja varaosakate.
Yhteistyö on jatkunut myös tämän hankkeen jälkeen.
”Kaiken kehittämisen lähtökohtana on henkilöstön hyvinvointi ja henkilöstön sitouttaminen mukaan muutokseen. Navigaattori oli mallina hyvällä tavalla erittäin suoraviivainen ja siinä mitattavat asiat olivat selkeitä, jolloin yhteiset tavoitteet oli helppo viestiä henkilöstölle. Tämä loi edellytykset sille, että saimme yhdessä nopealla aikataululla merkittäviä muutoksia aikaan liiketoimintaamme.
Kehityshanke oli alusta asti hyvin suunniteltu ja meillä oli koko ajan selkeä kuva siitä, miten hankkeessa edetään. Yhteistyö oli helppoa ja mutkatonta koko hankkeen ajan.”
JARMO PÄÄKKÖNEN
Paikallisjohtaja
J. Rinta-Jouppi Oy,
Helsinki Ala-Tikkurila